sunnuntai 22. heinäkuuta 2018

Viro - Latvia 17.-22.7.2018

En pitänyt matkapäiväkirjaa, mutta tässä joitakin kuvia ja muistoja Vanhalla Rouvalla (Prius) tehdyltä reissulta:

Reitti.
Raplaan pysähdyimme kahville

Pysähdyimme myös Pärnussa ja hankimme autoon uuden lataushärpäkkeen, kun vanha sanoi työsopimuksensa irti. Lämpöä oli yli 30 C. Joimme jälleen kahvit ennen kuin jatkoimme matkaa.

Häädemeesten kohdalla siirryimme "romanttiselle rantatielle". Ikävä kyllä tie ei ollut sen paremmin romanttinen kuin tarjonnut mitään merkittävää nähtävääkään.

Latvian puolella yövyimme Saulkrastissa Juras Priede -leirintäalueella, 18 e. Uimassa tuli käytyä sekä aamulla että illalla. Leirintäalueen erikoisuutena olivat unisex-vessat ja suihkut.

Keskiviikkoaamuna jatkoimme matkaa Salaspilsiin, jossa on ollut aikoinaan natsien perustama keskitysleiri ja nykyisin sen muistomerkki.

Riika ohitettiin mennen-tullen pysähtymättä. Paluumatkalla tein navigaattorissa huonon valinnan, laitoin joko valinnaksi lyhyen reitin tai moottoriteiden välttämisen, ja lopputuloksena jouduimme ajamaan ihan kaupungin läpi. Menomatka sujui jouhevammin.

Meidän oli tarkoitus ehtiä jo keskiviikkona Kolkaan saakka ja majoittua vasta sen jälkeen Latvian länsirannikolla, mutta lähdimme sen verran myöhään liikkeelle, että jäimmekin yöksi Kempings Plaucakiin Rojasiin. Se oli aika kiva leirintäalue. Telttapaikka taisi maksaa pysäköinteineen kaikkineen vain 6 euroa ja siihen sisältyi selkeästi merkitty alue, jolla oli oma pöytä + nuotiopaikka.

Torstaiaamuna ajelimme sitten Kolkaan, kahden meren kohtaamispaikkaan.

Kolkasta jatkoimme Ventspilsiin. Se oli kiva lehmäkaupunki, johon olisi mukava palata vaikkapa kokonaiseksi viikonlopuksi. Harmi vaan, että matka on siihen liian pitkä.

Liepaja olikin sitten pettymys. Olisihan siellä ollut kilometrikaupalla hiekkarantaa, mutta muuten kaupunki vaikutti erittäin tylsältä. Emme löytäneet hyvää ruokapaikkaa ja lopulta päädyimme syömään pizzaa apartmentissa, joka sekin oli pettymys.

Loft Bed Studio Apartment, Liepaja

Liepajan rantaa

Seuraavana päivänä matka jatkui Kuldigaan. Kiva kaupunki sekin, ja olisi ollut miljoona kertaa mukavampi paikka yöpymiselle kuin Liepaja.

Kuldigasta meillä oli tavoitteena ajella saman päivän puolella vain jonnekin Salacgrivasin seudulle ja majoittua sinne, mutta siellä olikin jotkut festivaalit ja siksi leirintäalueet täynnä väkeä. Loppujen lopuksi päädyimme ajamaan Viron puolelle saakka. Miesihminen heitti jossain vaiheessa, että "Pitäisikö mennä kysymään jostain talosta, saammeko pystyttää teltan heidän pihaansa" ja melkein niin siinä kävikin. Seurasimme pientä kylttiä, joka johti omakotitalon pihaan, jonne saimme pystyttää teltan ja käytössämme oli myös sauna ja saunatupa.

Lauantaina ajelimme Via Balticaa pitkin lähemmäksi Tallinnaa, koska sunnuntaiaamuna piti olla satamassa melko aikaisin. Viimeisen yön vietimme Vanamoisa Caravan Parkissa, missä oli ihana pieni aasi. Yöpyminen taisi kustantaa 14 euroa.

Ihan kiva reissu, mutta nyt on sellainen tunne, että ainakin Viro ja Latvia on näillä kahdella autoreissulla nähty.