maanantai 21. toukokuuta 2018

Piipahdus Tallinnassa

Pitäisi varmaan ryhdistäytyä tämän blogin kanssa. Mitähän matkoja Vilnan reissun jälkeen on ollut... Ainakin Pietari, Slovakia + Praha, Viro ja Latvia autolla, Englanti (työmatka), Krakova ja Pristina. Jos joskus oikein ahkeraksi heittäydyn, niin käyn laittamassa tänne kuvia. Pysyisivätpähän sitten edes jossain tallessa sen jälkeenkin, kun tästä tietokoneesta aika jättää. Matkapäiväkirjoja en enää ole kaikilla matkoilla kirjoitellut ja ne olemassa olevatkin ovat jossain banaanilaatikossa remonttirumban takia.

Valokuvaamisen suhteen en ole myöskään ponnistellut. Edelleen on käytössä vain kännykän kamera (joka Huaweissa on huono) ja halpa digikamera. Kun en jaksa vekslata laseja päähän ja päästä pois, niin räpsin kuvat yleensä tarkemmin tähtäilemättä. Mutta eipä tämän blogin ole tarkoituskaan toimia kuin omana "muistikirjana" siitä, missä on tullut käytyä.

Tallinnan reissua vekslattiin edessuntakaisin niin pitkään, että loppujen lopuksi haluamiamme laivavuoroja ja majoituspaikkoja ei enää ollut tarjolla. Niinpä menimme perjantaina iltapäivälaivalla (Tallink 16:30 Helsingistä) ja palasimme lauantaina illalla (Tallink 19:30 Tallinnasta, laivaliput yht. 168 e) ja majoituimme Pirita Spa Hotellissa (63,50 e). Perjantaina Tallinnaan saavuttuamme kävimme ostamassa ladattavan lipun julkisiin kulkuneuvoihin (2 e kpl) ja latasimme siihen vuorokauden matka-aikaa (3 e/hlö). Söimme Vanaema Juures -ravintolassa, missä ruoka on kyllä hyvää ja palvelu ystävällistä, mutta eipä Tallinna enää edullinen paikka ole. Aperitiivit, alkuruoka ja pääruoka maksoivat tippeineen 50 e. Sieltä käveltiin pikkuhiljaa lämpimässä kesäisessä ilmassa Viru-keskuksen bussiasemalle, josta bussi 1a:lla päästiin Piritaan. Hotellin löytäminen tuotti hieman ongelmia, kun kylttejä oli kyllä vaikka kuinka paljon, mutta missään ei lukenut mitään hotellista, ja sitten paikallinen nainen vielä neuvoi meitä väärään suuntaan. Perille kuitenkin päästiin ja ehdittiin vielä nippanappa näkemään auringonlasku ikkunasta. Hotelli oli siisti ja ihan sitä, mitä odotettiinkin; 1980 valmistunut neuvostohenkinen rakennus.
Viihtyisä parveke :-D

Näköala

Neuvostohenkinen Pirita Spa Hotel rannan suunnalta

Lauantaina syötiin aamiainen (perus-buffet, ei muita varsinaisia vegaanivaihtoehtoja kuin hummus ja soijamaito) ja käveltiin sen jälkeen rantaa pitkin kohti Kadriorgia.
Rantareitin varrelta

Kaupungissa oli alkamassa Maijooks-juoksukilpailu, mutta vaikka liikenteessä näytti olevan sen takia jotain poikkeusjärjestelyjä, niin meihin ne eivät vaikuttaneet. Kadriorgin puistossa istuskelimme jonkin aikaa, sitten hyppäsimme ratikkaan ja ajoimme sillä Telliskiveen.
Kadriorg

Telliskivessä oli jälleen monenlaista tapahtumaa, kirpputoria ja live-musiikkia ja paljon (nuoria) ihmisiä.
Telliskivi

Vietimme siellä jonkin aikaa ja hyppäsimme Koplin suuntaan menevään sporaan. Pyörähdimme Koplissa ja palasimme keskustaan päin.
Kopli

Koplin spora

Vaihdoimme johonkin toiseen ratikkaan ja ajelimme Lasnamäetä kohti. Ajatus oli etsiä joku kiinnostava ruokapaikka jostain vähän ydinkeskustan ulkopuolelta. Kiinnostava löytyikin: kun alkoi näyttää siltä, että ei ole minkäänlaisia ruokapaikkoja tarjolla, menimme Kismiss-nimiseen restoran & disco - paikkaan. Odotin jotain Hotelli Vantaa -tyyppistä yökerhomeininkiä, mutta se olikin kaukasialainen ravintola. Grillatut kasvikset olivat ihan ok, mutta en minä kyseistä ravintolaa kenellekään varsinaisesti suosittelisi.

Kun sieltä ajeltiin takaisin satamaan, niin olikin jo aika käydä tekemässä ostokset ja raahautua laivaan. Ihan kiva pikkuloma.